¨

Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Vad ska finnas på julbordet???

Av nena - 19 december 2009 21:53

Julskinka

Brunkål

Köttbullar

Prinskorv

Lax

Sill

Ägg

Ål

osv osv .........

överstruket är inhandlat

grot

Atbart

 Listan ska skrivas om eftersom jag förlagt den jag redan skrivit.

Har kommit en bit på vägen och en del är redan köpt av maken idag.

Vad måste finnas på era julbord???
Kanske kan man få något nytt och kul man kan lägga till på sitt eget.


 Mår fortfarande ganska ok så om jag kommer ha en sådan förkylning så kan jag stå ut med den.

Bror min han har fått en fin födelsedag. Pratade med honom tidigare ikväll.

PhotobucketVi har sett på Robinson, jag och J. P och M har sett någon film.

Jag har ätit alldeles för mycket popcorn, läpparna känns konstiga efter saltet men gott var det.

Nu blir det lite mer mys och sedan ska jag försöka komma i säng.

 
 
Ingen bild

Hossan

19 december 2009 22:34

Stora räkor som man doppar i cremefraiche med rödstenbitsrom i. Tycker jag är gott.
Fast det är sällan jag som fixar julmaten.
Tjocka revben är också gott.
Fast egentligen är man mätt efter sillen... eller?
Min svåger hade 17 (eller var det 13) sorter förra julen, de flesta hade han själv lagt in. Urgoda sorter, säger jag som eg inte gillar sill.

 
-Nena-

-Nena-

19 december 2009 22:40

Hossan - Åh räkor ja, det brukar vi ju ha men det hade jag glömt. Doppade i creme fraiche med rom har jag aldrig smakat dock.
Revben har jag funderat på, det har vi aldrig haft men vet att många har det.
Sill äter jag inte men alla andra så det finns en del men inte så många som din svåger *fniss*

http://nena.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annica

19 december 2009 23:14

Brunkål, sill och ägg har jag aldrig haft på ett julbord här eller som barn.
Vi har lådor på vårt julbord som är en finsk tradition.
Kålrotslåda, morotslåda och potatislåda. De jag gillar är de två sistnämnda.
Revben har vi heller aldrig haft såvitt jag minnas.
Lutfisk är också ett måste hos många på julbordet här. men NEVER ever hos mig. Fy fasiken. I skärgården äts det kokt julgädda.
Brukar däremot köpa en bit rökt fisk till vårt julbord.
Så för att avsluta denna kommentar så finns detta på vårt julbord i år här hemma:
Julskinka
prinskorv
köttbullar
rökt fisk
rödbetssallad
potatis
morotslåda
potatislåda
+ nåt riktigt riktigt gott julbröd
Sen räcker det med matfrosseriet till jul :-D

 
Kimmie

Kimmie

19 december 2009 23:17

Det där är väldigt olika - man skaffar sina vanor inom familjen. En nödvändighet är sill - vi kör med 4 sorter, så måste vi ha lax, Janssons frestelse, Grov leverkorv med rödbetssallad, Julskinka givetvis - sen äter ingen i min familj brunkål så vi har rödkål istället. Prinskorv och köttbullar och revben, lite grönsaker och olika bröd ost och rökt korv. Äckligt mycket mat egentligen men allt är så gott och man tar ju bara lite utav varje. Det jag verkligen älskar är sillen!

http://kimmetid.blogspot.com

 
-Nena-

-Nena-

19 december 2009 23:24

Annica - Inga lådor på vårt bord... det finns de som har Jansons frestelse om man kan räkna det som låda, den har försvunnit från vårt bord sedan många år tillbaka.
Lutfisk äter ingen här hemma. Det brukar våra päron äta till lunch om de vill ha det.
Rökt fisk, vi har ål och lax och ibland makrill.
Julskinka - Det har vi ju också och det är ett måste

prinskorv - De finns med men det är inte så många som går åt... tycker de är godast råa *S*

köttbullar - Ja de måste finnas och de ska vara hemrullade!

rökt fisk - Se ovan

rödbetssallad - Ja det är inköpt och ska visst ätas till syltan... jag äter inget av det.

potatis - Vi har potatismos till töserna eftersom de inte gillar brunkål.

morotslåda - Näpp morötterna får Yngve-Östen *S* Han ska ju också ha jul.

potatislåda - se ovan

+ nåt riktigt riktigt gott julbröd - Här kommer finnas vörtbröd (äter inte jag) fint bröd, grovbröd och knäckebröd. Allt för alla smaker.

http://nena.bloggagratis.se

 
-Nena-

-Nena-

19 december 2009 23:29

Kimmie - Ja man har sina favoriter och det ju bra om alla gillar samma. Lättare att handla hem då ;)
Revben måste jag nog testa.
Visst är det mycket mat och sedan är jag så trött på den efter jul.

http://nena.bloggagratis.se

 
Micke

Micke

20 december 2009 08:09

Omelett
Ägghalvor med majonnäs & räkor
potatis

är det jag kan bidraga med :)

http://tomten.bloggplatsen.se

 
-Nena-

-Nena-

20 december 2009 11:47

Micke - Omelett har vi aldrig haft.
Ägghalvor men inte med majonäs och ägg.
Inga potatis heller... bara mos till barnen.

Tack för ditt bidrag!

http://nena.bloggagratis.se

 
Nini

Nini

20 december 2009 15:42

Ålen kan du skippa, men du har glömt Jansons frestelse ;)

http://nini.bloggagratis.se

 
-Nena-

-Nena-

20 december 2009 16:35

Nini - Vi har bytt Janson mot ålen ;)
Jag kan gärna vara utan båda.

http://nena.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nena - 12 juli 2014 00:49

 Ja äntligen har maken startat sin semester.En vecka för sent men nu är den äntligen här och det är såååå skönt.Ja jag går ju hemma hela dagarna men det är ändå något speciellt när P startar sin semester.   Så nu tar jag riktigt blogguppehåll i a...

Av nena - 21 maj 2014 23:13

Idag har det varit varmt, riktig sommarvärme. Har mest bara slappat och inte gjort någon större nytta mer än var och handlade lite mat när maken kommit hem. Fick lämna in min älskade mobil också =( Ha ha nu låter jag ju nästan som dottern eller n...

Skriv gärna en rad i Gästboken

Presentation

Dagens citat

Dagens citat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Bilder!

Spelsidor

Besöksstatistik

översätt

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards